BeKoS tv Every Day A Film We are now less then a minute Türkiye'yiz

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

24 Haziran 2013 Pazartesi

İSTANBUL’UN DEĞİŞEN YÜZÜ... ERDOĞAN’IN BÜYÜK PROJELERİ 21 Haziran 2013

İSTANBUL’UN DEĞİŞEN YÜZÜ... 

 

ERDOĞAN’IN BÜYÜK PROJELERİ

 

 

 Boğaz’ı boydan boya geçecek 50 kilometre 

 

uzunluğunda ve İstanbul’u büyük bir adaya 

 

dönüştürecek bir kanal, Londra Heathrow 

 

Havalimanı’nın iki katı yolcu kapasiteli bir 

 

 havalimanı, 1,25 milyon insanı alabilecek dev 

 

bir halk meydanı… 

 

Bunlar Türkiye’nin en büyük kentine yapılması planlanan süper projelerden yalnızca üçü. Bunlara daha küçük ölçekli başka tasarıları da eklerseniz bazı kişilere umut bazılarına ise korku veren sonuçlarla karşılaşacaksınız. Zira bu projeler, antik metropolün çehresini sonsuza kadar değiştirebilir.

     Erdoğan, “Yüzyılın en büyük projelerinden birini yapmak için bugün kolları sıvıyoruz. Panama, Süveyş veya Yunanistan’daki Korint Kanalları bununla rekabet bile edemez.” dedi.

     Ancak Başbakan’ın kendisinin bile “çılgın proje” olarak nitelendirdiği bu büyük projelerinden herkes memnun değil. Birçok yerel toplum eylemcisi, çevreci ve şehir plancısı, bu projelerin kentin toplumsal dokusuna ve çevreye bir tehdit unsuru teşkil ettiği görüşünde. Söz konusu projelerin hayata geçirilmesi sürecinde de büyüyen bir siyasi tehlike görülüyor.

     Ancak bu muhalefete karşın dev projelerin çoğu yapılmaya başlandı. Sonuçlar ise kimisini rahatlatacak kimisini de tedirgin edecektir.

     Dev projelerin ilki olan Kanal İstanbul, Erdoğan tarafından 2011’de seçimlerden hemen önce duyuruldu. Derinliği 25 eni 150 metre olarak planlanan kanaldan, Karadeniz’den gelecek büyük gemiler geçecek böylece Boğaz’da trafik olması önlenecek. Kanal, Boğaz’ın aksine Türklerin kontrolünde olacak. Kanal projesi nisan ayında Devlet Yüksek Planlama Kurulunun onayından geçti.

     İstanbul’un üçüncü havalimanının ihalesini ise Türk inşaat şirketlerinden oluşan bir şirketler birliği kazandı. Avrupa Yakası'nın Karadeniz kıyısında yapılacak olan havalimanı ile 2038 yılı itibariyle yılda 150 milyon yolcu taşınması hedefleniyor.

     2015’te hizmete girmesi planlanan üçüncü Boğaz Köprüsü için de çalışmalar başlatıldı.

     Bu projelerde kullanılacak taşlardan arta kalanlar ise Yenikapı’da 715.000 metrekarelik bir araziyi halk meydanına çevirmek için kullanılacak. Bu meydan, dünyanın en büyük halk meydanı olacak. Türk basını Çevre ve Şehircilik Bakanlığının onayını alan meydan inşaatının başladığını söylüyor.

     Şu an bir park olan Çamlıca Tepesi ise 30.000 kişi kapasiteli dev bir camiye çevrilecek.

     Taksim’de ise Gezi Parkı’nın bulunduğu yerde Topçu Kışlası yapılacak. Bu proje de mart ayında Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulunca onaylandı.

     Projelere, yerel eylemciler ve sivil toplum kuruluşları muhalefet ederken şehir halkının büyük bölümü destek veriyor.

     Örneğin Kanal İstanbul, Marmara Denizi ve Karadeniz’in tuzlu su dengesini etkileyebilir ayrıca kentin kuzeyindeki dev ormanların kesilmesine sebep olacak. Havalimanı için 657.000 ağaç kesilecek. Çevresindeki yollar için de ayrıca birçok ağaç kesilecek. Dev halk meydanının çevreye etkileri henüz bilinmiyor ancak Boğaz ve deniz ortamını değiştirmesi söz konusu olabilir. Taksim Parkı ve Çamlıca Tepesi ise İstanbul’un göbeğinde yeşil alan olarak kalan alanlardan ikisi.

     Taksim Platformu sözcüsü Betül Tanbay, Başbakan’ın ben bilirim ben yaparım tavrıyla kentler için demokratik karar alma süreçlerinin kaldırıldığını söyledi Tanbay sözlerine kanıt olarak Taksim’deki Gezi Parkı’nın park olarak kalması için toplanan 100 bin imzalı dilekçeyi gösteriyor.

     Erdoğan ise kendi projelerine karşı çıkanları gericilikle suçlayarak “Eğer çağdaş uygarlık düzeyine ulaşmayı gerçekten istiyorsanız böyle yatırımları hızla yapmalıyız.” diyor.